مقدمه

سالیسیلیک اسید (اورتوهیدروکسی بنزوئیک اسید) یک بتا هیدروکسی اسید میباشد  که خواص و استفاده از آن برای اولین بار توسط یک درماتولوژیست آلمانی به نام unna شرح داده شد. سالیسیلیک اسید (S.A) یک ترکیب لیپوفیلیک (چربی دوست) میباشد که لیپیدهای بین سلولی را که به طور کوالان به پوشش شاخی شده سلولهای اپی تلوئید شاخی متصل شدهاند برداشت میکند. به واسطه اثرات آنتی هایپرپلاستیک بر روی اپیدرم، مطالعات متعدد اثرات مفید S.A به عنوان یک عامل Peeling را ثابت کردهاند. نشان داده شده است که S.A خواص ضد التهابی و ضد میکروبی نیز دارد.

انتخاب بیمار

اندیکاسیون های Peelهای سالیسیلیک اسید شامل آکنه ولگاریس (ضایعات التهابی و غیرالتهابی)، آکنه روزاسه، ملاسما، هیپرپیگماسیون بعد از التهاب، کک و مک، لنتیگو، موارد خفیف تا متوسط photodamage و پوستهای با texture خشن می باشند (شکل های ۲-۵ تا ۵-۴). Peelهای سالیسیلیک اسید به خوبی در همه انواع های پوستی (فیتس پاتریک I تا VI) و همه گروههای نژادی و قومی تحمل می شوند. تاثیر S.A Peeling در چندین مطالعه ارزیابی شده است. پماد S.A ٪۵۰ ابتدا توسط آقای ArOnSOhn برای درمان ۸۱ بیمار که دارای کک و مک، پیگمانتاسیون و تغییرات ناشی از پیری بر روی دستها بودند، به کار برده شد. او نتایج عالی را گزارش کرد. متعاقباً سایر پزشکان نیز به طور موفق از پماد S.A ٪۵۰ حاوی روغن کرچک هندی و بافر شده با متیل سالیسیلات برای درمان لنتیگو، پیگمانتد کراتوزها و پوست صدمه دیده ناشی از آفتاب پشت دستها و ساعدها استفاده کردند. پس از Pretreatment با S.A Paste  به نواحی درمان شده مالیده شد و به مدت ۴۸ ساعت پانسمان بسته گردید. پس از برداشتن پانسمان پوسته ریزی و دسکوا میشن ایجاد شد و تا روز دهم کامل گردید. نتایج بطور کلی عالی گزارش شدند. علیرغم این نتایج S.A Peeling تا اواسط ۱۹۹۰ وارد عرصه تکنیکهای Peeling عمومی شد. Kligman، S.A را وارد طبقه عوامل Peeling سطحی کرد. وی و همکارانش 50 زن با photodamageخفیف تا متوسط درمان کردند و بهبودی در ضایعات پیگمانته و خشونت سطح پوست و کاهش در چین های ظریف را گزارش کردند.

Grimes و Colleagues، تأثیر فراوان و حداقل عوارض جانبی در ۲۵ بیمار درمان شده با S.A ۲۰ و ۳۰٪ در گروههای قومی و نژادی تیره پوست را گزارش کردند. وضعیتهایی که درمان شدند شامل آکنه ولگاریس، ملاسما و PIH بودند. علاوه براین در یک آنالیز گذشتهنگر از ۹۰ بیمار درمان شده با S.A Peeling ، ٪۷۰ بیماران بهبودی بارزی در آکنه و پیگمانتاسیون نشان دادند و ۲۵٪ بهبودی خفیف و ۵٪ حداقل بهبودی را داشتند.

Colleagues و Lee، ۳۵ بیمار کرهای مبتلا به آکنهه صورت را با S.A Peel ٪۳۰ دو هفته یکبار تا ۱۲ هفته درمان کردند. هم ضایعات التهابی و هم غیرالتهابی به طور بارزی بهبود یافتند. به طوریکه Peel بخوبی تحمل شد و عوارض جانبی کمی دیده شد.

متعاقب یافته های فوق الذکر، فواید و مضرات مختلفی برای S.A Peeling وجود دارند

کنترا اندیکاسیون ها و موارد منع

به طوری که کنترا اندیکاسیون کمی برای Peel شیمیایی S.A وجود دارد. کنترا اندیکاسیونهای جنرال یا عمومی شامل آلرژی یا افزایش حساسیت به سالیسیلاتها، انتظارات غیرواقعی بیماران، عفونت یا درماتیت / التهاب فعال در عمل S.A Peel، عفونت ویروسی حاد، حاملگی و درمان با ایزوتره تینوئین در ۶-۳ ماه قبل از عمل Peeling، می باشند.