ریزش ابرو و مژه

تعریف: به ریزش مژه ماداروزیس و به ریزش ابرو ماداروزیس مژه ای اطلاق می شود که می تواند به دلایل متعدد رخ دهد:

علل ریزش مژه

ماداروزیس

همچنین به عنوان میلفوزیس شناخته شده و به ریزش غیر عادی مژه ها اطلاق می شود که می تواند توسط التهاب (بلفاریت)، آلوپسیا، تومورها، اختلالات غدد درون ریز، اختلالات شبکیه، داروها و سموم و یا استفاده مفرط از مواد آرایشی یا اکستنشن رخ می دهد.

بلفاریت

التهاب مزمن پلک ها است که می تواند در اثر عفونت (استافیلوکوکوس اورئوس، هرپس و یا قارچ)، سبوره، ضربه (کندن، مالش و استفاده اشتباه از اکستنشن) و حساسیت (به ویژه به مواد کازمتیک) رخ میدهد.

تریکیازیس

در این شرایط مژه ها موقعیت معکوس یافته و به سمت کره چشم رشد می نمایند. علت آن می تواند عفونت ها، التهابات، بیماری های اتو ایمیون، نقص شبکیه و ضربه (سوختگی یا جراحی) باشد.

جرب دمودکس

دمودکس نوعی انگل یا کنه صورت می باشد که روی فولیکول های مژه زندگی می کند. آنها ترشحات غدد سباسه و سلول های مرده را می خورند و درون فولیکول تولید مثل می کنند. طولی حدود 1/0 تا 4/0 میلیمتر دارند و میتوانند در پلک ها رشد نمایند.

شپش خرچنگ

حشرات انگلی که در محل های عمومی و مناطقی مانند مژه ها فراوانند. آنها عادت به تغذیه از خون انسان دارند و درمان با پرمترین و پیرترینز سخت است و باید با یک شانه پنچ دندانه، کامل شستشو داده شود.

گل مژه

می تواند عفونت غدد سباسه در پایه مژه ها باشد یا یک عفونت غدد عرق. به هر حال این شرایط مزمن نیست و همیشه در عرض یک هفته بدون درمان یا 4 روز با آنتی بیوتیک ها ناپدید می شود.

تریکوتیلومانیا

یک اختلال عصبی که در آن فرد موهای خود را می کند و در نتیجه ریزش مو و تخریب پوست رخ میدهد. این بیماری مزمن است و نیاز به درمان دارد.

تریکوفاژیا

حدود 15 % افرادی که از این بیماری رنج می برند موهای خود را می خورند. این یک اختلال فیزیولوژیک جدی است که می تواند منجربه از دست دادن کامل مژه ها و اختلالات گوارشی گردد.

علل ریزش ابرو

به ریختگی ابروها ماداروز بالای مژه ای نیز گفته می شود که در کل ممکن است علامتی از وجود بسیاری از بیماری های دیگر در بدن باشد.

ماداروز به دلایل مختلفی اتفاق می افتد:

ـ کم پشتی ابرو و مژه ممکن است مادرزادی یعنی ژنتیک و ارثی باشد.

ـ ضربه: تصادفات، پارگی، سوختگی ها (برخورد اشیای داغ و یا پاشیدن اسید)، درگیری های ناشی از تاتو، مشکلات ناشی از سوراخ کردن ابرو، جراحی تومور، پرتو، جراحی بالا کشیدن ابرو با شکاف در ناحیه بالای کره چشمی

ـ عفونت های موضعی مانند زخم شدی و مقاوم در اثر استافیلوکوک و عفونت های ویروسی مثل سرخک، آبله مرغان، زونا، سرخک، هپاتیت و نیز اگزما، سل، عفونت های باکتریایی حاد شدید مثل تب مخملک

ـ تراخم و عفونت های قارچی

ـ شپش ابرو

ـ برداشتن مکرر و طولانی ابرو و تاتو از علل مهم ریزش ابرو ها هستند.

ـ ریزش ابرو ممکن است علامت بیماری های بسیار مهم و خطرناکی مانند جذام، سل، سیفیلیس، سالک و ایدز باشد.

ـ بعضی از بیماری ها خود ایمنی نظیر بیماری لوپوس و برص (لک و پیس) نیز ممکن است به شکل ریزش ابرو و مژه تظاهر نمایند.

ـ مصرف بعضی از داروهای ضد فشار خون و داروهای روانپزشکی نیز می تواند باعث ریزش ابرو و مژه شود.

ـ مصرف بیش از حد و خودسرانه بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله B نیز میتواند منجربه ریزش ابرو و مژه شود.

ـ بیماری های غدد درون ریز مانند کم کاری یا پرکاری غده تیروئید، یا کم کاری غده هیپوفیز، پاراتیروئید و غده فوق کلیوی.

ـ رادیوتراپی، جراحی و شیمی درمانی از علل دیگر ریزش موی مژه و ابرو است.

ـ کم خونی های فقر آهن و اسید فولیک، بیماری های روده مانند سلیاک و سایر اختلالات جذب روده ای

ـ مداد ابرو که رنگ را با فشار وارد مو می کند، میتواند باعث ریزش و کم شدن ابروها شود. استفاده مداوم و هر روزه از مداد ابرو می تواند بسیار آسیب زننده باشد بطوریکه ابتدا به تنه مو صدمه می زند، سپس ریشه مو را از بین می برد و اگر این استفاده به صورت مکرر باشد میتواند آسیب های بیشتری را در پی داشته باشد.

ـ ریزش مو سکه ای که جزو بیماری های حاصل از اختلالات سیستم ایمنی است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن، موها را به غلط میکروب و یا جسم خارجی فرض کرده و به آنها حمله می کند.

ـ تمام انواع سرطان و تومورهای خوش خیم پلک و ابرو، سرطان غدد سباسه و لنفوم ممکن است سبب ریزش موی مژه و ابرو گردد.

ـ بعضی بیماری های عصبی مانند تیک عصبی و تریکوتیلومانیا که در آن شخص دچار فشار عصبی (استرس) شدید مقاومت ناپذیر می شود و تا موی ابرو یا مژه یا سر را نکند آرام نمی شود.

ـ تاتو کردن ابرو که با فشار ماده خارجی را وارد پوست نموده و سبب کم شدن جا برای پیاز مو میشود، ضربه حاصل از تاتو و واکنش های آلرژی نسبت به آن سبب ریزش مو می گردد.

ـ برداشتن مکرر ابروها از علل کم پشتی ابرو در خانم ها است.

ـ آرایش مژه مثل زدن ریمل (خصوصاً ریمل ضد آب) فر کردن مژه، استعمال مژه مصنوعی و اکستنشن موهای مژه، حاملگی و تغییرات هورمونی مانند یائسگی.

ـ ریزش ابرو ومژه ممکن است علامت اولیه بیماری های بسیار مهمی مانند ایدز، سیفیلیس، جذام، لوپوس، بیماری های هورمونی، بیماری های عصبی، عفونت، سرطان یا بعضی بعضی داروها باشد.

ـ برخی از خانم ها ابروهای خود را به دلیل تغییرات هورمونی، سن و دلایل متعدد دیگر که می تواند برای یک زن بوجود بیاید از دست می دهند.